Opi Soittamaan Harmonikkaa!
Harmonikkakoulu osallistuu Opetus- ja Kulttuuriministeriön tukemaan Osaava-ohjelman mukaiseen Keravan Kaupungin opetustoimen opettajien henkilöstökoulutukseen, ONNI työparitoimintaan 2015-2017 . Se on lähikoulutusmalli, jossa koulutus tapahtuu luokassa opettajan ja taideopettajan yhteistyönä ja integroituu opetussuunnitelmaan.
Keväällä 2017 käynnistyy uusi kehityshanke esiopetuksen kanssa.
Tiivistelmät hankkeiden 2015 hankkeista:
Kotouttamista musiikin tuella opettaja Anne Alatalo Sompion päiväkoti, esiopetus muusikko Timo Jauhiainen Harmonikkakoulu Timo Jauhiainen
Luotiin konsepti, jolla musiikin avulla edesautetaan maahanmuuttajalasten kotouttamista. Musiikkina käytettiin kotoutettavan lapsen kotimaan lastenlauluja.
Lauluista tehtiin näytelmä, joka suunniteltiin ja esitettiin lasten toimesta. Laulut käännettiin suomeksi ja harjoiteltiin molemmilla kielillä.
”Konsepti on toimiva ja helppo toteuttaa.Sen avulla saavutetaan ennalta asetettu tavoite. Maahanmuuttajalapsi kokee olevansa hetken positiivisesti esillä ja hänestä ollaan aidosti kiinnostuneita. Samanaikaisesti muut lapset oppivat maahanmuuttajalapsen kulttuuria mielenkiintoisella ja mieleen positiivisesti painuvalla tavalla. ”
”Syntyi aivan uusi ja ennen tuntematon työtapa. Musiikki on kaikille yhteistä, ja se on avain toisen kulttuuriin ja kieleen. ”
”Kun yhdistää molempien pitkäaikaisen,monipuolisen ja erilaisen osaamisen, voi yhdessä syntyä aivan uusia näkökulmia kasvatukseen ja sitä kautta jotain aivan uutta ja hyödyllistä.”
Vuorovaikutuksen opetteleminen musiikin tuella opettaja Leena Lehtimäki Kalevan koulu muusikko Timo Jauhiainen Harmonikkakoulu Timo Jauhiainen
Projektin tavoitteena oli luoda toimiva konsepti oppilaiden vuorovaikutustaitojen kehittämisen tueksi. Konseptin eräänä kriteerinä oli helppo monistettavuus ja luontevuus koulun normaalin opetukseen.
Työ osoitti, että oikeilla jäljillä oltiin, mutta kehitettävää jäi vielä. Tarvittaisiin vielä ainakin toinen parannettu kierros, jotta voitaisiin todentaa toimiva konsepti. Vuorovaikutustaidoilla ja korostetusti taidolla kuunnella ja ymmärtää muita on tärkeä merkitys oppilaan toimintakyvylle ja hyvinvoinnille.
Kyky kuunnella, tunnistaa ja ymmärtää eri näkemyksiä kuuluu hyvään vuorovaikutukseen jakulttuuriseen osaamiseen. Myönteisten ihmissuhteiden luominen ja haastavien tilanteiden ratkaiseminen edellyttävät yhteistyötaitoja.
”Työparityöskentelyssä korostuu myös aikuisten välinen vuorovaikutus, joka toimii mallina oppilaille.
Tarkempaa tietoa Osaava-hankeesta ja Onni-työparitoiminnasta on osoitteessa
http://osaava-kerava.purot.net/ |